Valuutavahetusfirma Tavid, mille nõukokku Atonen eelmise aasta kevadest kuulub, on nimelt paisanud Eesti rahva ette teatise «Olukorrast majanduses», kus võrdleb maailma rahandussüsteemi Titanicu uppumisega. Raadioeetris jookseb karmi häälega loetud reklaam ligi poolteist minutit.
Tavidi reklaam nendib, et «mõne aja pärast on kõik, tõepoolest absoluutselt kõik Titanicul, vajunud igaveseks mitme tuhande meetri sügavusele vee alla».
Tekst ei jäta kahtlust, et Eesti rahandussüsteem, osa maailma finantssüsteemist, vajub samuti põhja, nagu absoluutselt kõik Titanicul.
Globaalne hädasignaal
Ansip, kes käis üleeile hommikupoolikul Tartus Tamme gümnaasiumis andmas ühiskonnaõpetuse tundi teemal «Riigihaldus ja võimude lahusus» ning sealsete õpetajatega kohtumas, tunnistas valitsuse meedianõuniku vahendusel, et tal ei ole olnud aega Tavidi reklaame lugeda ja seega ei saa ta kommenteerida asja, millega ta tutvunud pole.
Atonen selgitas, et hoolimata näilisest vastuolust peaministri esitatud optimistlike sõnumitega ei räägi Tavidi reklaam Ansipile vastu. «See, et Eestil läheb hästi, on õige,» lausus Atonen.
Ta seletas, et rahvusvahelistel rahaturgudel valitsevad pehmelt öeldes ärevad päevad ning Tavidi reklaam on käsitletav häiresignaalina maailma ja Euroopa majanduse suhtes. Ent vaatamata üleüldisele pingelisele perioodile on Atoneni hinnangul ikkagi võimalik, et Eesti võiks oma positsioone samal ajal maailma ja Euroopa majanduse pingereas parandada.
Laupäevase Postimees Extra pikas intervjuus arvustas Atonen Eesti juhtivpoliitikuid, kes oleks pidanud juba mullu kevadel juhtima üldsuse tähelepanu ees ootavaile majanduslikult raskematele aegadele. Paraku kestis valimisjärgne lainetus tema sõnul kõigi südames veel pikalt.
Atonen tunnistas üleeile, et on Ansipit hoiatanud prognoosivates väljaütlemistes tagasihoidlikum olema.
Reformierakonna pressiesindaja Henri Arras nimetas Tavidi reklaamis kujutatut kõige mustemaks stsenaariumiks, mis on lisaks vürtsitatud kirjandusliku liialdusega. Küsimusele, kas Reformierakond peab tõenäolisemaks Ansipi rõõmsat või Tavidi-Atoneni nukrat visiooni, vastas Arras: «Kui mitte midagi teha, on tõenäolisem Tavidi liialdav stsenaarium. Euroopa jõukamate hulka jõudmiseks on vaja tööd teha.»
Samas kompab Tavidi reklaam, mis viie lõigu pikkuses tekstis räägib Titanicu katastroofist, Eesti reklaamiseaduse piire. Seaduses on kirjas, et reklaam, mis tugineb inimeste hirmule – ja Titanicu uppumise õudusöö külvab arvukate selleteemaliste ekraaniteoste kaasabil hirmu ka ligi sajand hiljem –, on kõlvatu, ning kõlvatu reklaam on keelatud.
Õudne laevahukk
Titanicu kujundi kasutamine reklaamis oli Tavidi omaniku ja nõukogu esimehe Alar Tammingu idee, lausus turundusjuht Jaana Lisette Lutter. Ta lisas, et reklaami eesmärk ei ole kindlasti hirmu külvata, vaid tutvustada inimestele vajuvate aktsiaturgude asemel alternatiivset rahapaigutusviisi, investeerimiskulda.
Tallinna Ülikooli psühholoogiainstituudi reklaami ja imagoloogia osakonna lektor Tiina Hiob pidas laevahuku metafoori kasutamist küsitavaks võtteks. «Titanicuga hirmutamine on kaunis karm,» nentis ta. «Me teame ju, millega see lõppes.»
Hiobi väitel on hirmutamine ühiskonna vaikival kokkuleppel vastuvõetav üksnes sotsiaalreklaamides, mille eesmärk on muuta inimeste riskikäitumist. Kuid ta möönis, et juriidiliselt on sealgi hirmutamist keeruline põhjendada.
Lutter kaitses Tammingu Titanicu-ideed, mida illustreerib Rein Lauksi karikatuur, põhjendusega, et reklaamis pole näidatud uppuvat laeva, vaid kõik, kes on aluselt pääsenud, istuvad rahulolevalt kuldmüntidel ja ootavad uue peo algust.
|
VE: Tavid – valuutavahetusfirma
Atonen kahandab Ansipi majandusunelmaid
30.01.2008 00:01Priit Pullerits, Postimees
Kui Reformierakonna juhi Andrus Ansipi visiooni järgi peaks Eesti jõudma 15 aastaga Euroopa viie jõukama riigi hulka, siis erakonna aseesimehe Meelis Atoneni reklaamisõnum kärbib peaministri lennukat nägemust.
Valuutavahetusfirma Tavid, mille nõukokku Atonen eelmise aasta kevadest kuulub, on nimelt paisanud Eesti rahva ette teatise «Olukorrast majanduses», kus võrdleb maailma rahandussüsteemi Titanicu uppumisega. Raadioeetris jookseb karmi häälega loetud reklaam ligi poolteist minutit.
Tavidi reklaam nendib, et «mõne aja pärast on kõik, tõepoolest absoluutselt kõik Titanicul, vajunud igaveseks mitme tuhande meetri sügavusele vee alla».
Tekst ei jäta kahtlust, et Eesti rahandussüsteem, osa maailma finantssüsteemist, vajub samuti põhja, nagu absoluutselt kõik Titanicul.
Globaalne hädasignaal
Ansip, kes käis üleeile hommikupoolikul Tartus Tamme gümnaasiumis andmas ühiskonnaõpetuse tundi teemal «Riigihaldus ja võimude lahusus» ning sealsete õpetajatega kohtumas, tunnistas valitsuse meedianõuniku vahendusel, et tal ei ole olnud aega Tavidi reklaame lugeda ja seega ei saa ta kommenteerida asja, millega ta tutvunud pole.
Atonen selgitas, et hoolimata näilisest vastuolust peaministri esitatud optimistlike sõnumitega ei räägi Tavidi reklaam Ansipile vastu. «See, et Eestil läheb hästi, on õige,» lausus Atonen.
Ta seletas, et rahvusvahelistel rahaturgudel valitsevad pehmelt öeldes ärevad päevad ning Tavidi reklaam on käsitletav häiresignaalina maailma ja Euroopa majanduse suhtes. Ent vaatamata üleüldisele pingelisele perioodile on Atoneni hinnangul ikkagi võimalik, et Eesti võiks oma positsioone samal ajal maailma ja Euroopa majanduse pingereas parandada.
Laupäevase Postimees Extra pikas intervjuus arvustas Atonen Eesti juhtivpoliitikuid, kes oleks pidanud juba mullu kevadel juhtima üldsuse tähelepanu ees ootavaile majanduslikult raskematele aegadele. Paraku kestis valimisjärgne lainetus tema sõnul kõigi südames veel pikalt.
Atonen tunnistas üleeile, et on Ansipit hoiatanud prognoosivates väljaütlemistes tagasihoidlikum olema.
Reformierakonna pressiesindaja Henri Arras nimetas Tavidi reklaamis kujutatut kõige mustemaks stsenaariumiks, mis on lisaks vürtsitatud kirjandusliku liialdusega. Küsimusele, kas Reformierakond peab tõenäolisemaks Ansipi rõõmsat või Tavidi-Atoneni nukrat visiooni, vastas Arras: «Kui mitte midagi teha, on tõenäolisem Tavidi liialdav stsenaarium. Euroopa jõukamate hulka jõudmiseks on vaja tööd teha.»
Samas kompab Tavidi reklaam, mis viie lõigu pikkuses tekstis räägib Titanicu katastroofist, Eesti reklaamiseaduse piire. Seaduses on kirjas, et reklaam, mis tugineb inimeste hirmule – ja Titanicu uppumise õudusöö külvab arvukate selleteemaliste ekraaniteoste kaasabil hirmu ka ligi sajand hiljem –, on kõlvatu, ning kõlvatu reklaam on keelatud.
Õudne laevahukk
Titanicu kujundi kasutamine reklaamis oli Tavidi omaniku ja nõukogu esimehe Alar Tammingu idee, lausus turundusjuht Jaana Lisette Lutter. Ta lisas, et reklaami eesmärk ei ole kindlasti hirmu külvata, vaid tutvustada inimestele vajuvate aktsiaturgude asemel alternatiivset rahapaigutusviisi, investeerimiskulda.
Tallinna Ülikooli psühholoogiainstituudi reklaami ja imagoloogia osakonna lektor Tiina Hiob pidas laevahuku metafoori kasutamist küsitavaks võtteks. «Titanicuga hirmutamine on kaunis karm,» nentis ta. «Me teame ju, millega see lõppes.»
Hiobi väitel on hirmutamine ühiskonna vaikival kokkuleppel vastuvõetav üksnes sotsiaalreklaamides, mille eesmärk on muuta inimeste riskikäitumist. Kuid ta möönis, et juriidiliselt on sealgi hirmutamist keeruline põhjendada.
Lutter kaitses Tammingu Titanicu-ideed, mida illustreerib Rein Lauksi karikatuur, põhjendusega, et reklaamis pole näidatud uppuvat laeva, vaid kõik, kes on aluselt pääsenud, istuvad rahulolevalt kuldmüntidel ja ootavad uue peo algust.