Eesti teadlased lõid süsteemi inimeste telefoni abil jälgimiseks
Airi Ilisson
Uuringutulemusi vajavad omavalitsused ja ärimehed
Ettevõte uurib ainult selleks loa andnud inimesi
Eesti firma OÜ Positium lõi maailmas ainulaadse süsteemi, mille abil saab jälgida selleks loa andnud telefoniomaniku liikumist.
Poolteist aastat tagasi arhitekt Ülar Margi, planeerija Heikki Kalle ja geograaf Rein Ahase loodud OÜ Positium on tänaseks esitanud kaks taotlust sotsiaalse positsioneerimise meetodile (SPM) patendi saamiseks. Süs-teem toimib nii, et inimene annab Positiumile loa oma liikumise jälgimiseks, avaldades lisaks oma sotsiaalsed andmed – näiteks palga, töökoha jne. Säärast uuringumeetodit ei ole varem kasutatud.
Maailmas ainulaadsed uuringud
“Maailmas on SPM uudne, sotsiaalset dimensiooni pole varem ruumikasutusuuringutele lisatud,” kinnitas Ahas.
Uurimisgrupi sotsiaalsete tunnuste järgi saab kindlaks teha, millised inimesed uurimis-aluses piirkonnas käivad või kuidas mingite tunnustega grupp liigub. See aitaks näiteks leida võimalusi liiklus- ja parkimiskoormuse hajutamiseks tipptundide ajal.
“Selle asemel et ehitada 600 miljoni krooni eest uusi teid, võiks uuringute tulemusena linna tasandil kokku leppida, et suurasutustes algab tööpäev pool tundi hiljem,” kirjeldas Ülar Mark võimalusi.
Position plaanib uuringutes koostööd teha kaardifirmaga Regio. Ettevõtte juhatuse esimehe Teet Jagomägi sõnul on Positioni meetodi vastu suurt huvi ilmutanud ka Rootsi reklaamifirma. “Praegu kulutavad nad info kättesaamiseks palju aega ja raha, tulemus on aga ebatäpne,” ütles ta.
Jagomägi võrdles Positioni uuringumeetodit telesaate järel käsitsi tehtud lugejaküsitlusega, mida nüüd asendab televiisori küljes otseinfot arvutisse saatev karbike. “Siiani pliiatsil, küsitlejatel ja inimeste aususel põhinev süsteem asendatakse uuega, mis on täpne, arvutil põhinev ning ei põhjusta infoandjale lisatööd,” lausus ta. “Võime kindlad olla, et tulevikus saame sama info palju operatiivsemalt ja täpsemalt.”
Mobiil jälgib omanikku ka siseruumides
Tänavu talvel korraldab Position Tallinna kesklinnas säästva arengu ja planeerimise ameti tellimusel esimese suurema uuringu linnaelanike linnaruumi kasutuse kohta. Uuringusse plaanib firma kaasata umbkaudu tuhat inimest, millal see täpsemalt korraldatakse ja kuidas inimesed valitakse, ei ole veel selge.
Praegu on kõige moodsam inimese liikumise kaardistamise viis satelliitidel põhinev GPS, mille andurid on kallid ega jäädvusta liikumist siseruumis. SPM üks eeliseid on see, et mobiiltelefoniga saab liikumist jälgida ka kinnises ruumis.
Position loodab uuringutele suurt müügiedu. Heiki Kalle hinnangul saab üht uuringutulemust müüa kuni üheteistkümnes projektis, sest täpseid uuringuid vajavad avalik sektor, konsultandid, teadus- asutused, kaubandusettevõt-ted, reklaami- ja suhtekorraldusfirmad, poliitikud.
Mobiilside abil mõõdab Radiolinja Soomes ka inimese liikumiskiirust ühest paigast teise ja annab kliendile SMS teel teada liiklusummikutest.
Isikuandmed jäävad saladuseks
Kuna inimest võib jälgida ainult tema loal, saab Positionile katsumuseks vabatahtlike infoandjate leidmine.
“Privaatsus ja turvalisus ennekõike,” kinnitas Rein Ahas. Heiki Kalle lisas, et nagu kõikides küsitlustes, saadakse ka jälgimiseks nõusolek selgitustega või raha eest. Edasiseks koostööks inimeselt nõusoleku saamine on senisest tähtsam, sest koostöö jätkub lisaküsimuste ja andmete täpsustamisega. Isiklikud andmed hoitakse eraldi andmebaasis, uuringutulemustes neid ei kasutata. Airi Ilisson
|
VE: SPM – sotsiaalse positsioneerimise meetod
(10.10.2003)
Airi Ilisson
Uuringutulemusi vajavad omavalitsused ja ärimehed
Ettevõte uurib ainult selleks loa andnud inimesi
Eesti firma OÜ Positium lõi maailmas ainulaadse süsteemi, mille abil saab jälgida selleks loa andnud telefoniomaniku liikumist.
Poolteist aastat tagasi arhitekt Ülar Margi, planeerija Heikki Kalle ja geograaf Rein Ahase loodud OÜ Positium on tänaseks esitanud kaks taotlust sotsiaalse positsioneerimise meetodile (SPM) patendi saamiseks. Süs-teem toimib nii, et inimene annab Positiumile loa oma liikumise jälgimiseks, avaldades lisaks oma sotsiaalsed andmed – näiteks palga, töökoha jne. Säärast uuringumeetodit ei ole varem kasutatud.
Maailmas ainulaadsed uuringud
“Maailmas on SPM uudne, sotsiaalset dimensiooni pole varem ruumikasutusuuringutele lisatud,” kinnitas Ahas.
Uurimisgrupi sotsiaalsete tunnuste järgi saab kindlaks teha, millised inimesed uurimis-aluses piirkonnas käivad või kuidas mingite tunnustega grupp liigub. See aitaks näiteks leida võimalusi liiklus- ja parkimiskoormuse hajutamiseks tipptundide ajal.
“Selle asemel et ehitada 600 miljoni krooni eest uusi teid, võiks uuringute tulemusena linna tasandil kokku leppida, et suurasutustes algab tööpäev pool tundi hiljem,” kirjeldas Ülar Mark võimalusi.
Position plaanib uuringutes koostööd teha kaardifirmaga Regio. Ettevõtte juhatuse esimehe Teet Jagomägi sõnul on Positioni meetodi vastu suurt huvi ilmutanud ka Rootsi reklaamifirma. “Praegu kulutavad nad info kättesaamiseks palju aega ja raha, tulemus on aga ebatäpne,” ütles ta.
Jagomägi võrdles Positioni uuringumeetodit telesaate järel käsitsi tehtud lugejaküsitlusega, mida nüüd asendab televiisori küljes otseinfot arvutisse saatev karbike. “Siiani pliiatsil, küsitlejatel ja inimeste aususel põhinev süsteem asendatakse uuega, mis on täpne, arvutil põhinev ning ei põhjusta infoandjale lisatööd,” lausus ta. “Võime kindlad olla, et tulevikus saame sama info palju operatiivsemalt ja täpsemalt.”
Mobiil jälgib omanikku ka siseruumides
Tänavu talvel korraldab Position Tallinna kesklinnas säästva arengu ja planeerimise ameti tellimusel esimese suurema uuringu linnaelanike linnaruumi kasutuse kohta. Uuringusse plaanib firma kaasata umbkaudu tuhat inimest, millal see täpsemalt korraldatakse ja kuidas inimesed valitakse, ei ole veel selge.
Praegu on kõige moodsam inimese liikumise kaardistamise viis satelliitidel põhinev GPS, mille andurid on kallid ega jäädvusta liikumist siseruumis. SPM üks eeliseid on see, et mobiiltelefoniga saab liikumist jälgida ka kinnises ruumis.
Position loodab uuringutele suurt müügiedu. Heiki Kalle hinnangul saab üht uuringutulemust müüa kuni üheteistkümnes projektis, sest täpseid uuringuid vajavad avalik sektor, konsultandid, teadus- asutused, kaubandusettevõt-ted, reklaami- ja suhtekorraldusfirmad, poliitikud.
Mobiilside abil mõõdab Radiolinja Soomes ka inimese liikumiskiirust ühest paigast teise ja annab kliendile SMS teel teada liiklusummikutest.
Isikuandmed jäävad saladuseks
Kuna inimest võib jälgida ainult tema loal, saab Positionile katsumuseks vabatahtlike infoandjate leidmine.
“Privaatsus ja turvalisus ennekõike,” kinnitas Rein Ahas. Heiki Kalle lisas, et nagu kõikides küsitlustes, saadakse ka jälgimiseks nõusolek selgitustega või raha eest. Edasiseks koostööks inimeselt nõusoleku saamine on senisest tähtsam, sest koostöö jätkub lisaküsimuste ja andmete täpsustamisega. Isiklikud andmed hoitakse eraldi andmebaasis, uuringutulemustes neid ei kasutata. Airi Ilisson