VE: “Metallist” – provokaatori tööriist

“Metallisti” lugu

27.09.1939.a. avaldas Eesti Vabariigi Välisministeerium teate auriku “Metallist” väidetava uputamisega seotud asjaolude kohta.
27.09. kell 19 (meie aeg) algasid Nõukogude Vene (edaspidi NV) raadiojaamad levitama teadet, et täna kell 18 (Moskva aeg) on tundmata allveelaev torpeteerinud ja põhja ajanud Narva lahe piirkonnas NV auriku “Metallist”. NV sõjalaevade poolt olevat päästetud 19 meeskonna liiget, kuna 5 olevat kadunud.

Seda teadet selgitab autoriteetne pool nii:

Alates 27. septembri varahommikust seisis merel Toila kohal Narva lahe lähedal üks kaubalaev. Kell 15 tulid selle laeva juure 3 vähemat NV sõjalaeva, üks neist asus kohe boordi , una teised tulid boordi hiljem. Kell 18.40, (Moskva aeg 19.40) pimeduse saabudes
seisid kõik 4 laeva endiselt rahulikult kohal. (Meie) kaldal asuvad vaatluspostid ei näinud ega kuulnud nende laevade juurest, ega üldse Soome lahe lõuna rannikul kogu päeva jooksul mingisugust plahvatust.
Samuti ei olnud päeva jooksul Narva lahes ega lähedal näha ühtegi muud laeva. Torpedeerimise teadet hakati NV ringhäälingu jaamade kaudu levitama 2 tundi pärast seda hetke, kui torpedeerimine olevat juhtunud, seega pidi torpedeerimise teade avaristilt üle antama raadio teel SOS korras, mis pidanuks olema kuulda vastvates kalda jaamades, kuid seda pole Eesti ranna jaamad ega Eesti laevade raadio jaamad registreerinud.” (Aluseks ENSV ORKA F.957.nim.17,s.7,lk.6)

Paar aastat tagasi (1999.a.) paluti mult informatsiooni selle kohta, et tösta üles väidetavalt Toila lahe põhjas olev “Metallist” ja nii ma tegingi järelpärimise Eesti Meremuuseumisse ja sain järgmise vastuse: “Laev “Metallist” ehitati 1903.a. Inglismaal West Hartlepolis. Tema pikkus oli 70,5 ja laius 11 m. Laeva bruttoregistertonnaazh oli 1382. Laeval oli üks masin ja tema esialgne nimi oli “Svensea Bay” , hiljem “Sirius”.

Enne I maailmasõda omandas laeva Tallinnas asunud Luther A. M. Mehaaniline puutööstus ja laev sai nimeks “Martin”. 6.08.1915.a. võeti laev Venemaa sõja-merelaevastiku käsutusse ja peale Eesti iseseisvumist taotles Eesti valitsus laeva tagasi, kuid tulutult. 10.07.1918.a. anti laev Venemaa Veeteede Peavalitsusele ja ta sai uueks nimeks “Svoboda”. 12.07.1923.a. anti alev tagasi Venemaa sõja-merelaevastikule, kus ta järgmisel aastal sai nimeks “Metallist”.

18.09.1939.a. põgenes Tallinna sadamast interneeritud Poola allveelaev “Orzel” ja seda sündmust kasutas NSV Liit surve avaldamiseks Eestile ja sõjaväebaaside loomise nõudmiseks. Kasutati ka otsest provakatsiooni laevaga “Metallist” Narva lähistel. NSV Liidu sõjalaevad lasksid laevale kaks torpeedot. Lähedalt lastud torpeedod aga ei lõhkenud ja seejärel tulistas “Metallisti” kahurist valvelaev “Tutsha” ja “Metallist” täitus osaliselt veega, kuid täielikult ei uppunud. Hiljem veeti ta (“Metallist”) varjamiseks ilmselt Luuga lahte.

27.09.1939.a. teatas V. Molotov Eesti delegatsioonile, et tundmatu allveelaev (seega ilmselt “Orzel”) uputas “Metallisti” ja NSV Liit peab kiiresti looma Eestisse oma sõjaväebaasid.
Hiljem nähti “Metallisti” Paldiskis, kust ta viidi Hankosse.

1941.a. aasta 26.juulil “Metallist” hukkus Hanko sadamas soomlaste kahuritule läbi. Oletatavalt tõsteti ta peale sõda üles vanarauaks. Selline oleks lühidalt selle laeva lugu. Narva lahes teda otsida pole mõtet.”  Vastuse kirjutas Meremuuseumi teadur Ants Pärna (kauaaegne
Meremuuseumi direktor) ja allikatena on ta kasutanud laevaregistreid, 1981.a. Moskvas välja antud raamatut “Korabli i vspomogatelnõe suda Sovetskovo voenno-m/flota 1917-1927.gg.)

Arthur Ruusmaa

Postitatud rubriiki Määratlemata. Talleta püsiviide. Kommenteerimine ja trackback-viidete lisamine ei ole lubatud.