VE: Kuut, Marju – lauljatar

Marju Kuut väänas trepil jalaVerni Leivak, SLÕL, esmaspäev. 22. detsember 2003


PARANEB JÕUDSALT: Trauma tõttu oli Marju sunnitud ära jätma kõik kontserdid. «Tahan tagasi teha kõik ärajäänud esinemised,» naljatas ta, kipsi seina najale seisma pannes.

«Kindlasti oli see märk ja hoiatus: ole alati ettevaatlik ja jälgi oma jalgealust pinda,» ütleb lauljatar Marju Kuut , kes hiljuti jala tugevasti välja väänas. «Õnnetus ei hüüa tulles!»

Marju komistas kaks nädalat tagasi Tallinnas ühe elumaja trepil. «Olin hooletu, unustasin, et selle maja kivitrepid on hästi madalad ja libedad. Minu kõrgete taldadega kingades ei tunneta jalg maad ja nii kukkusingi äkki prauhti maha, nii pikk kui lai. Kõik juhtus välkkiirelt, ei saanud asjast enne arugi, kui olin kivipõrandal maas. Vasak jalg jäi aga kuidagi imelikult trepi ja minu keha vahele kägarasse.»

Valu, mida Marju koges, oli kohutav. «Olin pikali ja kuna ma valu tõttu ei tahtnud karjuda, siis naersin suure häälega, kuni kõige kõvem valuhoog üle sai,» möönab ta.

Õnnetuseks muutus aga valu järgmisel päeval nii väljakannatamatuks, et poeg Uku viis ema traumapunkti. Seal konstateeriti: luumurdu õnneks pole, Marju on vaid jala ülitugevasti välja väänanud. «Jalg pandi mõneks päevaks kipsi.»

Trauma tõttu oli Marju sunnitud ära jätma kõik esinemised. Õnneks tema jalg paraneb jõudsalt ning läinud reedel oma uue plaadi «Reserva» eelesitlusel Kuku klubis andis Marju viietunnise mammutkontserdi. «Tahan tagasi teha kõik ärajäänud esinemised,» naljatas ta, kipsi seina najale seisma pannes.

 

xxx

Marju Kuut uues kuuesTõnis Erilaid, SLÕL, laupäev. 10. jaanuar 2004

Marju Kuut.jpg:

Ümbriselt leiame vaid ühe nime – «Reserva». See on termin, mis märgib head kvaliteetveini, millele aeg on andnud erilise hõngu. Plaati uurides leiame, et Marju ja Uku Kuut (Marju kasutab küll nime Maryn E. Coote) on laulud kirjutanud ja salvestanud Rootsis ning USAs kaheksakümnendate lõpul, neid töödelnud ja uuesti lindistanud 1994. aastal Eestis.

 
Ja nüüd, vahetult enne 2004. aasta algust andis Umblu Records lõpuks heliplaadi välja. See seletab, miks Marju ja Uku on valinud plaadile nimeks just «Reserva». Muusikahuviliste teadmisjanu kustutamiseks on nad iga laulu sünnist kirjutanud ümbrisele väikese loo, mis selgitab ka seda, kus – Stockholmis või Santa Monicas – saadi algtõuge, mismoodi otsiti esinejad ning kuidas laul salvestati. «Kogu plaadi materjal on meie endi kirjutatud, sisse mängitud, produtseeritud,» selgitab Marju Eesti Päevalehes. «See on tõepoolest grupitöö – kasutasime peale endi häälte ka mustanahalisi lauljaid – aga tuumikuks oli minu ja Uku tandem.»

Siinkohal läheksin ma ajas mõnevõrra tagasi.

See võis olla n aastat tagasi, ühel lauluvõistlusel Estonia kontserdisaalis. Üks esineja oli parajasti oma laulu lõpetanud, mikrofon suutis suuri vaevu tema häält tagaridadeni võimendada, kui lavaeesriide taga hääleharjutust tegeva Marju hääl kirkalt ja võimsalt üle saali kostis. Publiku kahina ja heatahtlike naeratuste saatel.

Ta tormas lavale, noor, sädelev, minis – kaunis säärejooks -, pruunistunud.

Kuut oli N. Eesti parima häälega lauljaid, kuigi põdes ülemäärast lavapalavikku, mis alati teda täiel määral võimutsema ei lubanud. Mäletan teda koos Kristallidega esinemas 1964. aasta paiku – Kuut oli siis küll verinoor, aga juba kogenud lavahai. Tema elus oli palju keerulisi aastaid, kuid ei mäleta, et need oleks laulmist rikkunud.

Sellel plaadil, mida täna kuulame, on Kuut teistsugune kui enne N. Eestist piiri taha minekut. Mitte ainult küpsem ja elukogenum (sophisticated on ingliskeelne termin, mida siinkohal kasutaksin). Nõukogudeaegse estraadi (kui palju ta nüüd küll tollalgi selle termini alla mahtus) on välja vahetanud muusika, mille juured ulatuvad mustanahaliste rütmjabluusi. Või, kui tahate, jazz’i. Tõsi, see jazz on pehme, loungelik, ütleksin, et selline, mida sobib kohvikus mängida ja kuulata.

Nii et võib-olla on Marju Kuudist saanud Maryn E. Coote mitte ainult ameerikalikkuse nimel, vaid selleks, et märkida tema teisenemist. Inimese ja lauljatarina.

Tõsi, mul isiklikult on veidi kahju, et selle nimel on ta ennast pisut sordiini alla sättinud. Lauljatar lohutab küll oma intervjuus, et ei kavatse Marju muusikast loobuda: «Marju Kuut toob ühe publiku kokku ja Maryn E. Coote peaks minu idee järgi esindama hoopis teist stiili muusikat,» ütleb ta, vihjates, et kavatseb kahel eri moel jätkata ning Maryn E. Coote`ilt on mõttetu Kuudi enda vanu häid laule nõuda.

«Reservat» kannatab minu maitse kohaselt kuulata taustana autos. Või kohvikujutu vahele. Ju johtub see sellest, et minu Marju Kuut on teistsugune kui Maryn E. Coote. Vulkaanilisem.

Postitatud rubriiki Määratlemata. Talleta püsiviide. Kommenteerimine ja trackback-viidete lisamine ei ole lubatud.