VE: Kaarlõp, Rein – insener, kaldšahti-idee rakendaja

Estonia kaevanduses loobutakse allmaarongidest
Majandus Esmaspäeva ennelõunal avati Estonia kaevanduses kaldðaht, mis toob endaga kaasa tehnoloogilise revolutsiooni terve Eesti põlevkivikaevandamises.

IDEE VALMIS: Eesti Põlevkivi arendusosakonna juhataja Rein Kaarlõp tunnistas tänavu kevadel, et kaldðahti idee tekkis tal juba tudengipõlves.

600 meetri pikkuse maa alla viiva kaldðahti kaudu hakkavad bussidega otse töökohtadele sõitma kaevurid ning sama kaldðahti kaudu viiakse maa alla ka mäemasinad. “Kõik see võimaldab kokku hoida nii ajas kui ka inimressursis,” ütles kaevandusðahti juurutanud Eesti Põlevkivi arendusosakonna juhataja Rein Kaarlõp.

Tänavu veebruaris pälvis Kaarlõp kaldðahti juurutamise eest aasta inseneri tiitli.

Eesti Põlevkivi juhatuse esimees Mati Jostov nimetas eile kaldðahti avades seda revolutsioonilise tee alguseks, mis teeb Estonia kaevanduse täiesti uueks, ning tänas kõiki, kes selle loomisele kaasa aitasid.

“Juba praegu on mitmeid töid tänu sellele palju kergemini ellu viidud,” rääkis Estonia kaevanduse direktor Aivo Viirlaid. Tema sõnul on juba osaliselt tegutsenud kaldðahti abil kaevanduses kerge vaevaga suudetud ära teha mitmed tööd. “Eelkõige saame me mäemasinaid terves tükis maa alla viia ning vanu, amortiseerunud masinaid lahti võtmata üles tuua,” ütles Viirlaid.

Rein Kaarlõpi sõnul kulub kaldðahti ja sellega kaasnevate tehnoloogiliste muudatuste täielikuks rakendumiseks veel paar aastat. Selleks ajaks loobutakse kaevanduses täielikult senisest allmaaraudtee transpordist ning ka kaevurid hakkavad mikrobussidega otse töökohale sõitma. “Juba praegugi sõidab osa kaevureid maa alla nende bussidega,” rääkis Kaarlõp. Ta märkis, et kaldðaht võimaldab kokku hoida ka tööjõu arvelt – ratastranspordi käigushoidmiseks on vaja märkimisväärselt vähem tööjõudu. Otseseid koondamisi Eesti Põlevkivi Estonia kaevanduses ei kavandata – töökohtade vähenemine toimub pensionile suunduvate kaevurite arvelt.

Kahe lüüsi ja 7kraadise kaldega 600 meetri pikkune kaldðaht võimaldab maa all kasutada autotransporti. Senine 60 meetri sügavusel paiknev allmaaraudtee pole tänapäevasteks vajadusteks enam piisavalt paindlik.

Ðahti läbindustööd lõppesid juba mullu kevadel ning praeguseks on lõpetatud ka kõik sellega seotud ehitustööd.

Põlevkivi põhitoodang jääb endiselt liikuma lintkonveieril. Kaldðaht jääb siiski omaseks ainult Estonia kaevandusele, teise Eesti Põlevkivi kaevandusse, Virusse, pole seda mõttekas rajada.

ARGO SOOLEP
Teisipäev, 22.06.2004

Postitatud rubriiki Määratlemata. Talleta püsiviide. Kommenteerimine ja trackback-viidete lisamine ei ole lubatud.