Jaala alustas rasket retke
Urmet Kook, Haapsalu–Dirham
Eile Haapsalust teele läinud purjekas jaala läbis esimese etapi probleemideta
Stockholmi Rootsi kuninga juurde jõuab jaala plaanikohaselt 3. juulil
|
|
|
Eile läks Haapsalust Rootsi poole teele traditsiooniline ruhnu purjekas jaala.
Foto: Priit Simson |
|
Haapsalust Rootsi kuningale kirja viiv rannarootsi traditsiooniline purjekas jaala jõudis eile õhtul edukalt Dirhami sadamasse, põigates tänu soodsale tuulele ka Osmussaarele.
“Saime selle põikega jaala purjeid proovida,” ütles aluse ehitanud Jorma Frieberg. Osmussaarest Dirhami sõites küündis kiirus tuule tõustes üle viie sõlme, mis on peaaegu jaala võimete tipp. Fribergi sõnul sõitis jaala tipp-topp, kuigi purjed vajavad veel trimmimist.
Meeskonna kapten Meelis Saarlaid oli nii purjeka kui ka meeskonnaga rahul, sest kartis enda sõnul veidi hullemat. “Jäin meeskonnaga rahule, kuigi esimene etapp oli piisavalt napp, et mingit meeskonnatööd teha, ning igaüks püüdis aidata sealt, kus parajasti oskas.”
Humoorikas meeskond
Kuningale kirja viimise projekti eestvedaja Alar Schönbergi arvates on jaala meeskonna liikmed igati humoorikad. “Kuigi meeskonnas on päris proffe purjetajaid ja ka algajaid, olid kõik nii suure õhinaga väljas, et kaptenil oli suhteliselt lihtne,” leidis ta.
Teist etappi alustatakse täna hommikul kell 10 ja õhtuks loodavad jaala Vikan ning teda saatvad jahid eesotsas Marthaga jõuda Soome rannikule Hankosse. “Niikaua kui vihma ei saja ja vesi üle ei käi, pole midagi hullu karta,” ennustas kapten Saarlaid.
Jaala on traditsiooniline rannasõidupurjekas, mida ruhnlased ehitasid ja kasutasid kuni 1920. aastate lõpuni. Uue jaala ehitamisega tahetakse rannarahva seas taaselustada vana puupaaditraditsiooni. Kuna ühtegi jaala-taolist laeva ei ole säilinud, ehitati Vikan vanade fotode ja muude ülestähenduste järgi.
Kiri kuningale ja pulma
Jaala koos saatejahtidega peaks jõudma Stockholmi neljapäeval, 3. juuli pärastlõunal. Esmalt antakse kuningakojas üle kiri Rootsi kuningale, seejärel sõidetakse Vaasamuuseumi juurde, kus Rootsi Mereajaloomuuseumi juures etendatakse vanade traditsioonide kohane rannarootsi pulm.
Tagasiteed alustab jaala 6. juulil, siis juba otse üle Läänemere. Haapsalus ollakse 12. juulil.
Jaala ehitanud Jorma Friberg õppis puupaadiehitust Rootsis. Alustati mullu 27. veebruaril ema- ehk kiilupuu langetamisega, vette laskmine toimus veidi rohkem kui aasta hiljem, 16. mai südaööl. Aluse nimeks valiti 2500 pakutud variandi seast Vikan ehk eesti keeles hüljes.
|
VE: jaala Vikan – rannarootsi purjekas
(27.06.2003)
Urmet Kook, Haapsalu–Dirham
Eile Haapsalust teele läinud purjekas jaala läbis esimese etapi probleemideta
Stockholmi Rootsi kuninga juurde jõuab jaala plaanikohaselt 3. juulil
Foto: Priit Simson
Haapsalust Rootsi kuningale kirja viiv rannarootsi traditsiooniline purjekas jaala jõudis eile õhtul edukalt Dirhami sadamasse, põigates tänu soodsale tuulele ka Osmussaarele.
“Saime selle põikega jaala purjeid proovida,” ütles aluse ehitanud Jorma Frieberg. Osmussaarest Dirhami sõites küündis kiirus tuule tõustes üle viie sõlme, mis on peaaegu jaala võimete tipp. Fribergi sõnul sõitis jaala tipp-topp, kuigi purjed vajavad veel trimmimist.
Meeskonna kapten Meelis Saarlaid oli nii purjeka kui ka meeskonnaga rahul, sest kartis enda sõnul veidi hullemat. “Jäin meeskonnaga rahule, kuigi esimene etapp oli piisavalt napp, et mingit meeskonnatööd teha, ning igaüks püüdis aidata sealt, kus parajasti oskas.”
Humoorikas meeskond
Kuningale kirja viimise projekti eestvedaja Alar Schönbergi arvates on jaala meeskonna liikmed igati humoorikad. “Kuigi meeskonnas on päris proffe purjetajaid ja ka algajaid, olid kõik nii suure õhinaga väljas, et kaptenil oli suhteliselt lihtne,” leidis ta.
Teist etappi alustatakse täna hommikul kell 10 ja õhtuks loodavad jaala Vikan ning teda saatvad jahid eesotsas Marthaga jõuda Soome rannikule Hankosse. “Niikaua kui vihma ei saja ja vesi üle ei käi, pole midagi hullu karta,” ennustas kapten Saarlaid.
Jaala on traditsiooniline rannasõidupurjekas, mida ruhnlased ehitasid ja kasutasid kuni 1920. aastate lõpuni. Uue jaala ehitamisega tahetakse rannarahva seas taaselustada vana puupaaditraditsiooni. Kuna ühtegi jaala-taolist laeva ei ole säilinud, ehitati Vikan vanade fotode ja muude ülestähenduste järgi.
Kiri kuningale ja pulma
Jaala koos saatejahtidega peaks jõudma Stockholmi neljapäeval, 3. juuli pärastlõunal. Esmalt antakse kuningakojas üle kiri Rootsi kuningale, seejärel sõidetakse Vaasamuuseumi juurde, kus Rootsi Mereajaloomuuseumi juures etendatakse vanade traditsioonide kohane rannarootsi pulm.
Tagasiteed alustab jaala 6. juulil, siis juba otse üle Läänemere. Haapsalus ollakse 12. juulil.
Jaala ehitanud Jorma Friberg õppis puupaadiehitust Rootsis. Alustati mullu 27. veebruaril ema- ehk kiilupuu langetamisega, vette laskmine toimus veidi rohkem kui aasta hiljem, 16. mai südaööl. Aluse nimeks valiti 2500 pakutud variandi seast Vikan ehk eesti keeles hüljes.
XXX
02.07.2003)
Urmet Kook, Mariehamn-Stockholm
Eile õhtul kella kaheksa paiku alustas Rootsi kuningale kirja viiv rannarootsi purjekas jaala viimast, kõige pikemat etappi Mariehamnist Stockholmi.
“Jaala ja teda saatvad jahid tahavad täna pärastlõunaks jõuda päris Stockholmi lähistele, mis tähendab esimest öist sõitu ja ligikaudu 80 miili läbimist,” ütles purjeka kapten Meelis Saarlaid. Tüürimees Tiit Riisalo lisas, et homme hommikul võetakse ette väike, umbes 3-5 miili pikkune ots Rootsi kuningakoja suunas, et viia kuningale kiri. Muidugi võivad tema sõnul plaanid teiseneda, kui näiteks ilmaolud radikaalselt muutuma peaksid.
Viimaste päevade ilm on jaalale kasuks tulnud – kui esimestel päevadel kimbutas purjekat vastutuul või tuulepuudus, mis ei võimaldas ainult mootoriga sõitu, siis alates pühapäevast on jaala iga päev vähemalt kolmandiku oma teekonnast purjetanud. Seni püsiv rekord purjedega on üle 6 sõlme, mis tehti teel Näsbyst Mariehamni.
Jaala meeskonnaga on samuti kõik korras – keegi põhimeeskonnast pole haigeks jäänud ega laevalt põgenenud. Alates Näsbyst on jaalat ja meeskonda saatnud ka suur kohaliku meedia huvi. Näsbys ja Mariehamnis õnnestus meeskonnal tutvuda ka kohaliku puupaadi ehitamisega. Näiteks 600 soomerootslasest elanikuga väikesaarel Näsbys on käimas ühe suurema puupurjeka ehitamise kursus, mille kõik kulud maksab kinni Euroopa Liit.
Stockholmis annab jaala meeskond üle Rootsi kuningale kirja, mille sisu kohta on projekti vedav Alar Schönberg nõus praegu ütlema vaid seda, et seal on kindlasti kutse kuningale Eestisse tulekuks. Pärast kirja üleandmist etendatakse Stockholmis vana rannarootsi pulm.
Tagasi Eesti poole hakkab jaala sõitma 5. juulil. Jaala teekond meenutab pisut Ameerika dollari märki – kui kohalesõidul põigati mitmesse väikesadamasse, siis tagasi tullakse otse.