Fotograaf Tormis avab Pärdi inimlikku palet
Arvo Pärdi 67. sünnipäevast avanes Rakvere Muuseumi esimese korruse võlvide vahel vaadata meisterfotograaf Tõnu Tormise ülevõtteid sünnipäevalapsest, mis on osake tema Kopenhaagenis ettevalmistatavast näitusest.
Paraku Tõnu Tormis ise ei saanud avamisele tulla, sest ta tegi koos Eesti Filharmoonia kammerkooriga Tallinnas parajasti proovi ning saabus siia laulma eile õhtul. Kuid ega ta ise oma tööst ja endast suurt rääkima kipugi, sest tema pildid räägivad ise enda eest.
Portreteeritav Arvo Pärt ise, kelle auks kolmapäeval Rakveres lipud lehvisid, oli aga kohal – oli kohal nende samade fotode kaudu ja videokasseti kaudu, kus kõlab teos “24 prelüüdi fuugale”, ja oli kohal CD-plaatide kaudu.
Pühakutelgi on omad krutskid
Mõnigi kord reaalselt ja salaja Rakverre sattuv suurmees on nõnda kunagises kodulinnas kohal kuni 21. oktoobrini, mil maailmakuulsa helilooja fotod vahetab välja kiivrinäitus.
Kui peaasjalikult kujutatakse Arvo Pärti ette kui pühakut, kellest räägitakse legende, siis Tõnu Tormis kujutab Pärti kui inimest, kel on ka omad krutskid. Ja eks meenu mõnelegi Pärdi kaasaegsele Rakverest tema poisikeseaegsed vembud.
Nõnda näitab 1995. aastal Berliinis tehtud foto kavala näoga Pärti tulemas üle munakivisillutise valgetes viigipükstes ja vestis, käes kummaline müts või kiiver.
Või 1997. aastal Tallinnas tehtud foto õnnelike silmadega Pärdist, kes imetleb enese ees plastmassämbritäit roose, mis saadud “Kanon Pokajani” plaadi esitluselt.
Või 1999. aastal tehtud ülesvõte Estonia kontserdisaali lava taga, kus Pärt annab intervjuud Rootsi raadioreporterile, ise samal ajal ühe käega mineraalvee pudelit peites.
Muusika vajab kahte kõrva
Samas rõhutab Tõnu Tormis alati, et enne pildistamist on Arvo Pärdiga ikka nõu peetud, kuid möönab, et selle valiku juures see kogu aeg nii polnud.
Näituse avamisel ütles maavalitsuse kultuuritöötaja Valdur Liiv: “Pärt ei ole nii kontrastne ja must-valge.” Ja ilmselt tuleb temaga nõustuda.
Oma intervjuus ajakirja Muusika avanumbris vastab “kaanepoiss” Arvo Pärt küsimusele, mida on vaja tema muusika mõistmiseks: “Vaja on ainult kahte kõrva.”
Aga intervjuusid annab ta üliharva, sest ei vaja “intellektuaalset müra” oma muusika ümber ning valib ja kaalub oma iga sõna sama suure tähelepanuga nagu helisid.
Küllap valis Tõnu Tormis ka seda Rakvere Muuseumis üleval olevat fotovalikut sama suure hoolega, sest ka Tormis eelistab enese eest lasta rääkida oma loomingul.
TÕNU TORMIS:
Fotokunstnik ja koorilaulja. Sündinud 17. VII 1954. Lõpetanud Georg Otsa nimelise Tallinna Muusikakooli. Aastast 1981 Eesti Filharmoonia Kammerkoori laulja. Fotograafiaga tegelnud aastast 1974. Viljelnud portree- ja loodusfotot ning reportaazhi. 20 isiknäitust.
Allikas: Eesti Entsüklopeedia
–>Aarne Mäe
aarne@virumaateataja.ee
Postitatud rubriiki Määratlemata. Talleta
püsiviide. Kommenteerimine ja trackback-viidete lisamine ei ole lubatud.
Fotograaf Tormis avab Pärdi inimlikku palet
Fotograaf Tormis avab Pärdi inimlikku palet
Arvo Pärdi 67. sünnipäevast avanes Rakvere Muuseumi esimese korruse võlvide vahel vaadata meisterfotograaf Tõnu Tormise ülevõtteid sünnipäevalapsest, mis on osake tema Kopenhaagenis ettevalmistatavast näitusest.
Paraku Tõnu Tormis ise ei saanud avamisele tulla, sest ta tegi koos Eesti Filharmoonia kammerkooriga Tallinnas parajasti proovi ning saabus siia laulma eile õhtul. Kuid ega ta ise oma tööst ja endast suurt rääkima kipugi, sest tema pildid räägivad ise enda eest.
Portreteeritav Arvo Pärt ise, kelle auks kolmapäeval Rakveres lipud lehvisid, oli aga kohal – oli kohal nende samade fotode kaudu ja videokasseti kaudu, kus kõlab teos “24 prelüüdi fuugale”, ja oli kohal CD-plaatide kaudu.
Pühakutelgi on omad krutskid
Mõnigi kord reaalselt ja salaja Rakverre sattuv suurmees on nõnda kunagises kodulinnas kohal kuni 21. oktoobrini, mil maailmakuulsa helilooja fotod vahetab välja kiivrinäitus.
Kui peaasjalikult kujutatakse Arvo Pärti ette kui pühakut, kellest räägitakse legende, siis Tõnu Tormis kujutab Pärti kui inimest, kel on ka omad krutskid. Ja eks meenu mõnelegi Pärdi kaasaegsele Rakverest tema poisikeseaegsed vembud.
Nõnda näitab 1995. aastal Berliinis tehtud foto kavala näoga Pärti tulemas üle munakivisillutise valgetes viigipükstes ja vestis, käes kummaline müts või kiiver.
Või 1997. aastal Tallinnas tehtud foto õnnelike silmadega Pärdist, kes imetleb enese ees plastmassämbritäit roose, mis saadud “Kanon Pokajani” plaadi esitluselt.
Või 1999. aastal tehtud ülesvõte Estonia kontserdisaali lava taga, kus Pärt annab intervjuud Rootsi raadioreporterile, ise samal ajal ühe käega mineraalvee pudelit peites.
Muusika vajab kahte kõrva
Samas rõhutab Tõnu Tormis alati, et enne pildistamist on Arvo Pärdiga ikka nõu peetud, kuid möönab, et selle valiku juures see kogu aeg nii polnud.
Näituse avamisel ütles maavalitsuse kultuuritöötaja Valdur Liiv: “Pärt ei ole nii kontrastne ja must-valge.” Ja ilmselt tuleb temaga nõustuda.
Oma intervjuus ajakirja Muusika avanumbris vastab “kaanepoiss” Arvo Pärt küsimusele, mida on vaja tema muusika mõistmiseks: “Vaja on ainult kahte kõrva.”
Aga intervjuusid annab ta üliharva, sest ei vaja “intellektuaalset müra” oma muusika ümber ning valib ja kaalub oma iga sõna sama suure tähelepanuga nagu helisid.
Küllap valis Tõnu Tormis ka seda Rakvere Muuseumis üleval olevat fotovalikut sama suure hoolega, sest ka Tormis eelistab enese eest lasta rääkida oma loomingul.
TÕNU TORMIS:
Fotokunstnik ja koorilaulja. Sündinud 17. VII 1954. Lõpetanud Georg Otsa nimelise Tallinna Muusikakooli. Aastast 1981 Eesti Filharmoonia Kammerkoori laulja. Fotograafiaga tegelnud aastast 1974. Viljelnud portree- ja loodusfotot ning reportaazhi. 20 isiknäitust.
Allikas: Eesti Entsüklopeedia
–>Aarne Mäe
aarne@virumaateataja.ee