Lennuameti peadirektori asetäitja kt Rein Porro sõnul näitavad viimase pooleteise kuu jooksul Air Memphisega juhtunud intsidendid, et probleem on tõsine.
•• Pooleteise kuu jooksul on Eesti turistid Air Memphise süül kolmel lennul kannatada saanud. Milliseid samme kavatseb lennuamet ette võtta?
Astume kogu aeg samme, aga neid ei saa paraku avalikustada.
•• Kuidas üldse sellised lennufirmad meie õhuruumi pääsevad?
Kui meilt taotletakse lennuluba, siis see käib kindlate reeglite järgi. Firma saadab meile dokumendid, mis vastavad igati Euroopa Liidu nõuetele. Kui asukohamaa lennuamet saadab dokumendid, siis pole meil alust kahtlustada, et nad pole antud firmat heaks kiitnud. Firma juhtkond saadab ka ilusaid pabereid, kuid seis on tegelikult kehv.
•• Millised on võimalused romulennukeid kontrollida?
Äkk-kontrolliks inspektorite väljasaatmise süsteem pole Euroopaski paigas, ammugi siis Eestis. Inspektorite võimalused on väga piiratud ning sõrme ise lennuki külge panna ei või. Liialdatult öeldes: kui välisel vaatlusel on näha, et lennukil on tiib puudu, siis võib lennu peatada. Kui väliseid tunnuseid pole, siis mitte. Kui teha seda selgete tõenditeta, siis on väga kerge keerata kogu lugu meie riigi ja ameti kraesse ning meil tuleks maksta meeletuid summasid.
•• Maksta meeletuid summasid või näha lennukit kukkumas mõnda Eesti väikelinna?
Air Memphis on meil sellest aastast luubi all. Oleme kehvas juriidilises seisus ega saa jõulisemalt sekkuda.
•• Mida konkreetset olete Air Memphisega ette võtnud?
Praegu kogume infot. Pärast esimest juhtumit (kui 18. aprillil üks lennuki mootoritest Valga kohal üles ütles ning lennuk Tallinna tagasi pöördus – toim) esitasime teate Egiptuse lennuametile ja lennufirmale. Vastust pole saanud. Ootame nõutud 30 päeva ära ja esitame siis uue.
•• Aga viimane juhtum, kui 28. aprillil Sharm el Sheikist startinud lennukil lõhkes õlitoru?
Saime dokumendid ja kapteni seletuskirja. Muud ei saa juriidiliselt ette võtta. Saatsime ka uue järelepärimise Egiptusesse.
•• Samas on Egiptus üks populaarsemaid sihtkohti ja kümnete inimeste elu satub iga kord ohtu.
Selge see, et meile see sugugi ei meeldi. Kui on üks juhtum, siis võib see olla juhus, aga kui tulevad teine ja kolmas, siis on tegemist süsteemiga. Meil on vaja selget tõestust, et see on nende viga. Kui ilma tõendusmaterjalita lennud ära keelame, siis oleme silmitsi suurte trahvidega. Prantsusmaal oli juhtum, et inspektorid keelasid lennu ära, kuid teise poole head advokaadid keerasid asja enda kasuks.
•• Keeruline seis – inimesi võlub reisi odavus, kuid kvaliteeti ei suudeta sellega tagada.
Jah, inimesed peavad aru saama, et ei saa ainult odavat tahta. Odavus tuleb millegi arvelt ja tavaliselt lennuohutuse arvelt.
•• Kas lennureisil õudusi üle elanud reisijad saavad teid aidata?
Loomulikult. Meile tuleb küll kõnesid, kus kirjeldatakse, kuidas lennuk tegi “põmaki” ja lend hilines pikalt. Reisijal võiks olla nii palju kodanikujulgust, et ta on nõus meile oma üleelamistest kirjutama. Kui juhtub näiteks autoavarii, siis vaatavad kõik inimesed, näpp suus, selle juures, kuid kui politsei palub pärast kirjeldusi, siis on kõik kadunud nagu turuvarblased.
•• Kas Eesti keelab Air Memphise lennud?
Ei saa sündmustest ette rutata. Järgmisel nädala on meil suur nõupidamine, kus paneme faktid kokku. Ja jälle jõuan kodanikujulguse ja -kohustuse juurde – kui näete lennuki juures midagi veidrat, siis püüdke kutsuda keegi seda vaatama. Meie inspektorid on valmis välja tulema iga kell, ka öösel. Tuleksin isiklikult kas või kell 3 öösel, kui teade saabub. Mobiil on alati sees.
•• Ikkagi – kas Air Memphise lennud keelatakse või mitte?
Olen sisimas hingest selle poolt, et nimetatud firmaga tehtaks lõpparve. Aga see pole nii lihtne.
•• Kuulda on, et Air Memphis on soovimatu külaline Suurbritannias, Belgias ja Prantsusmaal.
Olen ka seda kuulnud, aga dokumente pole näinud.
•• Tavaliselt on lennufirmade nn mustad nimekirjad salajased. Kas Eestil on must nimekiri?
Ei, Eestil pole veel musta nimekirja, kuid meil on mustad mõtted. Selles suunas on meie tegevus keerelnud kolme firma ümber. Euroopa Nõukogu pöördus meie poole, et koostaksime sellise nimekirja.
•• Kas Eesti on mõne riigi mustas nimekirjas?
Pole kohanud. Selge on see, et Eesti saab oma musta nimekirja ning Air Memphis on teel selle esimeseks nimeks.
Kuue nädala jooksul kolm intsidenti
•• Air Memphise Airbus 320 on viimasel poolteisel kuul tõrkunud vähemalt kolm korda.
•• 18. märtsil hilines Estouri korraldatud puhkusereis lennukirikke tõttu tervelt 48 tundi.
•• Tõsine oht saatis aga ööl vastu 8. aprilli Tallinnast väljuma pidanud Marhaba Toursi reisi. Airbusi kahest mootorist üks ütles Valga kohal üles ning Airbus naasis Tallinna.
•• Reisijad kirjeldasid sõitu järgmiselt: “Küüned olid kogu paarikümneminutise lennu ajal istmes kinni.” Esmalt hilines väljalend kaks tundi ning parempoolne mootor olevat reisijate sõnul suitsu välja ajanud. Ärevuses olid kõik 172 reisijat.
•• 28. aprill: Sharm el Sheikist Eesti turiste koju toonud Air Memphise Airbus saabus Tallinna puudulikus tehnilises seisukorras – lendurid tuvastasid lõhkenud õlitoru. Reisijad kahtlustasid aga, et lennukil ilmnes rike juba Sharm el Sheikis käivitamisel.
Air Memphis – Egiptuse lennukompanii
Lennuameti asejuht: Air Memphis riskib keeluga
Eesti Päevaleht, Tuuli Koch, 03.05.2005
Lennuameti peadirektori asetäitja kt Rein Porro sõnul näitavad viimase pooleteise kuu jooksul Air Memphisega juhtunud intsidendid, et probleem on tõsine.
•• Pooleteise kuu jooksul on Eesti turistid Air Memphise süül kolmel lennul kannatada saanud. Milliseid samme kavatseb lennuamet ette võtta?
Astume kogu aeg samme, aga neid ei saa paraku avalikustada.
•• Kuidas üldse sellised lennufirmad meie õhuruumi pääsevad?
Kui meilt taotletakse lennuluba, siis see käib kindlate reeglite järgi. Firma saadab meile dokumendid, mis vastavad igati Euroopa Liidu nõuetele. Kui asukohamaa lennuamet saadab dokumendid, siis pole meil alust kahtlustada, et nad pole antud firmat heaks kiitnud. Firma juhtkond saadab ka ilusaid pabereid, kuid seis on tegelikult kehv.
•• Millised on võimalused romulennukeid kontrollida?
Äkk-kontrolliks inspektorite väljasaatmise süsteem pole Euroopaski paigas, ammugi siis Eestis. Inspektorite võimalused on väga piiratud ning sõrme ise lennuki külge panna ei või. Liialdatult öeldes: kui välisel vaatlusel on näha, et lennukil on tiib puudu, siis võib lennu peatada. Kui väliseid tunnuseid pole, siis mitte. Kui teha seda selgete tõenditeta, siis on väga kerge keerata kogu lugu meie riigi ja ameti kraesse ning meil tuleks maksta meeletuid summasid.
•• Maksta meeletuid summasid või näha lennukit kukkumas mõnda Eesti väikelinna?
Air Memphis on meil sellest aastast luubi all. Oleme kehvas juriidilises seisus ega saa jõulisemalt sekkuda.
•• Mida konkreetset olete Air Memphisega ette võtnud?
Praegu kogume infot. Pärast esimest juhtumit (kui 18. aprillil üks lennuki mootoritest Valga kohal üles ütles ning lennuk Tallinna tagasi pöördus – toim) esitasime teate Egiptuse lennuametile ja lennufirmale. Vastust pole saanud. Ootame nõutud 30 päeva ära ja esitame siis uue.
•• Aga viimane juhtum, kui 28. aprillil Sharm el Sheikist startinud lennukil lõhkes õlitoru?
Saime dokumendid ja kapteni seletuskirja. Muud ei saa juriidiliselt ette võtta. Saatsime ka uue järelepärimise Egiptusesse.
•• Samas on Egiptus üks populaarsemaid sihtkohti ja kümnete inimeste elu satub iga kord ohtu.
Selge see, et meile see sugugi ei meeldi. Kui on üks juhtum, siis võib see olla juhus, aga kui tulevad teine ja kolmas, siis on tegemist süsteemiga. Meil on vaja selget tõestust, et see on nende viga. Kui ilma tõendusmaterjalita lennud ära keelame, siis oleme silmitsi suurte trahvidega. Prantsusmaal oli juhtum, et inspektorid keelasid lennu ära, kuid teise poole head advokaadid keerasid asja enda kasuks.
•• Keeruline seis – inimesi võlub reisi odavus, kuid kvaliteeti ei suudeta sellega tagada.
Jah, inimesed peavad aru saama, et ei saa ainult odavat tahta. Odavus tuleb millegi arvelt ja tavaliselt lennuohutuse arvelt.
•• Kas lennureisil õudusi üle elanud reisijad saavad teid aidata?
Loomulikult. Meile tuleb küll kõnesid, kus kirjeldatakse, kuidas lennuk tegi “põmaki” ja lend hilines pikalt. Reisijal võiks olla nii palju kodanikujulgust, et ta on nõus meile oma üleelamistest kirjutama. Kui juhtub näiteks autoavarii, siis vaatavad kõik inimesed, näpp suus, selle juures, kuid kui politsei palub pärast kirjeldusi, siis on kõik kadunud nagu turuvarblased.
•• Kas Eesti keelab Air Memphise lennud?
Ei saa sündmustest ette rutata. Järgmisel nädala on meil suur nõupidamine, kus paneme faktid kokku. Ja jälle jõuan kodanikujulguse ja -kohustuse juurde – kui näete lennuki juures midagi veidrat, siis püüdke kutsuda keegi seda vaatama. Meie inspektorid on valmis välja tulema iga kell, ka öösel. Tuleksin isiklikult kas või kell 3 öösel, kui teade saabub. Mobiil on alati sees.
•• Ikkagi – kas Air Memphise lennud keelatakse või mitte?
Olen sisimas hingest selle poolt, et nimetatud firmaga tehtaks lõpparve. Aga see pole nii lihtne.
•• Kuulda on, et Air Memphis on soovimatu külaline Suurbritannias, Belgias ja Prantsusmaal.
Olen ka seda kuulnud, aga dokumente pole näinud.
•• Tavaliselt on lennufirmade nn mustad nimekirjad salajased. Kas Eestil on must nimekiri?
Ei, Eestil pole veel musta nimekirja, kuid meil on mustad mõtted. Selles suunas on meie tegevus keerelnud kolme firma ümber. Euroopa Nõukogu pöördus meie poole, et koostaksime sellise nimekirja.
•• Kas Eesti on mõne riigi mustas nimekirjas?
Pole kohanud. Selge on see, et Eesti saab oma musta nimekirja ning Air Memphis on teel selle esimeseks nimeks.
Kuue nädala jooksul kolm intsidenti
•• Air Memphise Airbus 320 on viimasel poolteisel kuul tõrkunud vähemalt kolm korda.
•• 18. märtsil hilines Estouri korraldatud puhkusereis lennukirikke tõttu tervelt 48 tundi.
•• Tõsine oht saatis aga ööl vastu 8. aprilli Tallinnast väljuma pidanud Marhaba Toursi reisi. Airbusi kahest mootorist üks ütles Valga kohal üles ning Airbus naasis Tallinna.
•• Reisijad kirjeldasid sõitu järgmiselt: “Küüned olid kogu paarikümneminutise lennu ajal istmes kinni.” Esmalt hilines väljalend kaks tundi ning parempoolne mootor olevat reisijate sõnul suitsu välja ajanud. Ärevuses olid kõik 172 reisijat.
•• 28. aprill: Sharm el Sheikist Eesti turiste koju toonud Air Memphise Airbus saabus Tallinna puudulikus tehnilises seisukorras – lendurid tuvastasid lõhkenud õlitoru. Reisijad kahtlustasid aga, et lennukil ilmnes rike juba Sharm el Sheikis käivitamisel.