„1987. aasta 28. mai päeval rikkus Eesti NSVs Kohtla-Järve linna piirkonnas Nõukogude Liidu õhuruumi Saksa FV kodaniku Matthias Rusti juhitud väikemootoriga sportlennuk,“ öeldi TASSi teates.
Inimesed küsisid veel kaua üksteiselt: „Kas sa nägid?“ „Aga mina nägin!“ Siis tulid jutud sellest, kuidas päise päeva ajal lendas ühe mootoriga lennuk kuidagi kummaliselt, pinnareljeefi järgides tootmiskoondise Põlevkivikeemiakombinaat tuhamägede kohal. Teised pealtnägijad rääkisid, kuidas lennuki ümber tiirutas möirates hävitaja MIG. Tiirutas ja lendas ära. Väikelennuk asutas end aga Tallinna-Moskva raudtee kohale ja lendas itta, kirjutab Põhjarannik.
Alles hiljem, siis kui Cessna 172B on juba Punase väljaku kohal lennanud ja Vassili nõlvale maandunud, said inimesed aru, et just nemad nägid Kohtla-Järve taevas lennukit. Ja algavad etteheited: à la kangelaslikud piirivalvurid tähistasid 28. mail oma ametipäeva ega pannud pidutsedes „Saksa spiooni“ tähele. Ja keegi ei võtnud kuulda argumente, et Rusti takistamatus lennus polnud süüdi mitte piirivalvurid, vaid õhukaitsevägi.
Hiljem on selgunud, et tookord otse Tallinna maanteele pöörava tee ääres seisnud õhukaitseväe Leningradi armee üksiku raadiotehnikaroodu lokaatorid avastasid Rusti Cessna kohe, kui too Helsingi lähistelt lennuväljalt õhku tõusis.
Piirile lähenedes märkasid sakslast ka Sakal paiknenud seniit- ja raketidivisjoni visuaalsed vaatluspunktid ning Saka piirivalveväeosa tornis olnud tunnimees.
Veelgi enam, selle piirivalveväeosa ülem, nüüd hea tervise juures olev Kohtla-Järvel elav erusõjaväelane kandis isiklikult ette KGB Kohtla-Järve linna osakonna ülemale, alampolkovnik Anatoli Krjukovile, et tema postid ja ta isiklikult jälgisid, kuidas ühemootoriline lennuk ületas piiri ning lendas edasi sügavamale Nõukogude Liidu territooriumile.
Kõikide õhukaitse- ja piirivalvevägede allüksuste ning KGB osakonna komandörid kandsid olukorrast kõrgematele ülemustele ette. Õhukaitsevägede juhtkond saatis Cessna oletatava asukoha suunas hävitaja MIG, mis tõusis õhku Tapa lennuväljalt. Hävitaja leidis väikelennuki tuhamägede kohalt. Piloot kandis ette, et jälgib lennukit, kirjeldas isegi, kuidas lendur riides on, kuid ta ei saanud korraldusi, mida konkreetselt ette võtta ja oli sunnitud baasi tagasi pöörduma.
|
VE: Rust, Matthias – Cessna 172B piloot
29. mai 2007 10:05
Inimesed küsisid veel kaua üksteiselt: „Kas sa nägid?“ „Aga mina nägin!“ Siis tulid jutud sellest, kuidas päise päeva ajal lendas ühe mootoriga lennuk kuidagi kummaliselt, pinnareljeefi järgides tootmiskoondise Põlevkivikeemiakombinaat tuhamägede kohal. Teised pealtnägijad rääkisid, kuidas lennuki ümber tiirutas möirates hävitaja MIG. Tiirutas ja lendas ära. Väikelennuk asutas end aga Tallinna-Moskva raudtee kohale ja lendas itta, kirjutab Põhjarannik.
Alles hiljem, siis kui Cessna 172B on juba Punase väljaku kohal lennanud ja Vassili nõlvale maandunud, said inimesed aru, et just nemad nägid Kohtla-Järve taevas lennukit. Ja algavad etteheited: à la kangelaslikud piirivalvurid tähistasid 28. mail oma ametipäeva ega pannud pidutsedes „Saksa spiooni“ tähele. Ja keegi ei võtnud kuulda argumente, et Rusti takistamatus lennus polnud süüdi mitte piirivalvurid, vaid õhukaitsevägi.
Hiljem on selgunud, et tookord otse Tallinna maanteele pöörava tee ääres seisnud õhukaitseväe Leningradi armee üksiku raadiotehnikaroodu lokaatorid avastasid Rusti Cessna kohe, kui too Helsingi lähistelt lennuväljalt õhku tõusis.
Piirile lähenedes märkasid sakslast ka Sakal paiknenud seniit- ja raketidivisjoni visuaalsed vaatluspunktid ning Saka piirivalveväeosa tornis olnud tunnimees.
Veelgi enam, selle piirivalveväeosa ülem, nüüd hea tervise juures olev Kohtla-Järvel elav erusõjaväelane kandis isiklikult ette KGB Kohtla-Järve linna osakonna ülemale, alampolkovnik Anatoli Krjukovile, et tema postid ja ta isiklikult jälgisid, kuidas ühemootoriline lennuk ületas piiri ning lendas edasi sügavamale Nõukogude Liidu territooriumile.
Kõikide õhukaitse- ja piirivalvevägede allüksuste ning KGB osakonna komandörid kandsid olukorrast kõrgematele ülemustele ette. Õhukaitsevägede juhtkond saatis Cessna oletatava asukoha suunas hävitaja MIG, mis tõusis õhku Tapa lennuväljalt. Hävitaja leidis väikelennuki tuhamägede kohalt. Piloot kandis ette, et jälgib lennukit, kirjeldas isegi, kuidas lendur riides on, kuid ta ei saanud korraldusi, mida konkreetselt ette võtta ja oli sunnitud baasi tagasi pöörduma.