Autor: Nathan Gardels, Global Viewpointi toimetaja
FOTO: Reuters
Intervjuus Nathan Gardelsile ütleb politoloog Zbigniew Brzezinski, et äsja lahkunud Samuel Huntingtonil oli õigus, kui ta rääkis tsivilisatsioonide kokkupõrkest.
•• Hiljuti suri Harvardi ülikooli politoloog Samuel Huntington, kelle tuntuim tees rääkis tsivilisatsioonide kokkupõrkest. Kas tal oli lõpuks õigus?
Tal oli pigem õigus. Ja kindlasti oli tal rohkem õigus kui tema kritiseerijatel. Ta osutas selgelt millelegi. Suhtusin alguses sellesse teesi teatud reservatsioonidega, ehkki ta oli üks mu lähemaid sõpru. Huntingtoni ana-lüüs lasi tsivilisatsioonide kokkupõrkel näida vältimatuna, kuid mina arvan, et see oli välditav. Kardan, et ajaloolased hakkavad arvama, et USA ja iseäranis Bush andsid väga olulise panuse selleks, et tõestada Huntingtoni idee õigsust.
•• USA presidendiks valitud Barack Obama valmistub sekkuma geopoliitilistesse tüliküsimustesse. Ta seisab silmitsi kahe suure kriisiga: Iisraeli ja Hamasi sõjaga ning pärast Mumbai terrorirünnakuid India ja Pakistani vahel kasvava pingega. Kuidas saab üldse jõuda Iisraeli ja palestiinlaste rahulepinguni, kui Gazas paikneb relvastatud, vaenulik, Iisraeli olemasolu vastu seisev Hamas?
Kokkulepet ei saavutata iial, kui laual pole kõikehõlmava lahenduse visandit, mis oleks atraktiivne iisraellaste ja palestiinlaste enamusele. Selline lahendus oleks selge vastand tagajärgedele, mille toob kaasa mõlema poole suutmatus kokkuleppega nõustuda: teisisõnu, vaibumatule vägivallaringile, mida me praegu jälle näeme Gazas.
Nüüdseks peaks olema küllalt ilmne, et kaks konfliktipoolt ei suuda mitte kunagi jõuda isekeskis kokkuleppele. Palestiinlased on lõhenenud ja see komplitseerib nende suutlikkust tõhusaid läbirääkimisi pidada. Iisraellastele on vastumeelne kompromisslahendusega edasi liikuda, sest osale on mugav status quo säilimine, teised kasutavad ummikseisu asunduste vaikseks laiendamiseks Jordani läänekaldal.
Seega, ainus tee edasiliikumiseks oleks see, kui rahvusvaheline kogukond Ameerika Ühendriikide juhtimisel paneks lauale lõpliku kokkuleppe raamistiku. Selline leping peaks rajanema neljal põhipunktil, mis on järgmised.
Esiteks: palestiinlastest põgenikel pole õigust tagasi pöörduda. Palestiinlastel on seda mõru pilli väga raske alla neelata, kuigi selle saab magusamaks teha, tunnustades rahvusvaheliselt nende kannatusi. Teiseks: Jeruusalemm peab olema kahe riigi, Iisraeli ja palestiinlaste riigi õiglaselt jagatud pealinn. Ilmselt on see mõru pill iisraellastele. Aga tegelikult ei peetaks mis tahes rahulepingut ilma selleta õiglaseks.
Kolmandaks: õiglane territoriaalne korraldus, mis põhineb 1967. aasta joontel mõne muudatusega, mis lubaks liita Iisraeliga mõned väga urbaniseerunud kogukonnad. Vastutasuks võiksid palestiinlased saada muid alasid, võib-olla Galileas ja Negevis.
Ja neljandaks: demilitariseeritud Palestiina riik, kusjuures piki Jordani jõe kallast paigutataks USA väed, kindlustades nõnda „strateegilise sügavuse” pakkumisega Iisraeli julgeolekut.
Sellist kokkulepet toetaks minu meelest iisraellaste ja palestiinlaste enamus. Ja see isoleeriks mõlema poole äärmuslased, nii asunikud kui ka Likudi paremtiiva Iisraelis ja samuti Hamasi.
•• Hamasi juht Khaled Meshaal on sageli öelnud, et kuigi Hamas ei aktsepteeri Iisraeli olemasolu, aktsepteerivad nad „kauakestvat vaherahu” – pikkusega kaksküm-mend aastat, ütles ta mulle ühes usutluses. Kas Hamas peab tunnistama Iisraeli olemasolu, et USA nendega üldse rääkima hakkaks, või pragmaatiliselt: kas vaherahuidee võib kuhugi välja viia?
Ma kahtlen selles, et vaherahust piisab. Lõppude lõpuks, kui saab olema rahumeelne lahendus, mis rajaneb territoriaalsel korraldusel, siis ma ei mõista, kuidas saab selline korraldus olla tingimuslik, mida see säärase vaherahu puhul oleks. Vaherahu mõiste muudab võimatuks mõned kõikehõlmava kokkuleppe elemendid. Vaherahu kui selline säilitaks ainult status quo, mis on kõlbmatu.
•• Bushi administratsiooni ajal on USA ja Iisraeli vahel olnud väga vähe avatust. Kui Obama asub araabia ja muslimi maailmas USA prestiiÏi taastamiseks „pehmet jõudu” rakendama, kas ta ei too siis ka mõningat päevavalgust USA ja Iisraeli suhetesse?
Seda oleks tulutu sellisel moel teha. See tekitaks Ameerika juudi kogukonnas ja Iisraelis eneses suure ebakindluse. Mida on vaja, on tõsine ja otsustav kaasatus rahuprotsessi. See iseenesest teeb USA konstruktiivseks vahendajaks passiivse osaleja asemel, milleks USA on Bushi aastatel muutunud.
•• India on teatanud, et tal on õigus rünnata enesekaitseks terroristide varjupaiku Pakistanis, kui Pakistan ise seda teha ei suuda või ei soovi. Bush on seda teinud, sedasama on lubanud teha Obama. Miks ei tohiks India samamoodi käituda?
Teoreetiliselt, väitleja seisukohast, on teie esitatud argument õige. Kuid iga terve mõistusega inimene peab küsima: mida on USA nende pelgupaikade ründamisega võitnud peale Pakistani avaliku arvamuse sütitamise? Oleme me purustanud islamistide võrgustiku? Miks peaks India suutma teha seda paremini?
India mis tahes rünnak Pakistani territooriumile, ehkki see võiks muidu olla moraalselt või rahvusvaheliselt õigustatud, kannab riski, et see võib viia ulatusliku sõjani kahe tuumariigi vahel. Mis tahes suur sõda nende kahe vahel – isegi kui Pakistan saab lüüa – võib vallandada Indias kohutava sisekeerise, sest India arvukad muslimid on üha enam solvunud ja rahutud. See ohustaks India riigi terviklikkust ennast. Nii et jah, Indial oleks õigus rünnata neid varjupaiku. Aga mis veel?
•• Iisraeli õhujõud alustasid 27. detsembril raketirünnakuid Gazale. Rünnakute tagajärjel on nüüdseks hukkunud üle viiesaja ja vigastada saanud üle kahe tuhande palestiinlase. Purustatud on sadu hooneid. Iisrael alustas nädalavahetusel ulatuslikku sissetungi Gaza sektorisse, piirkonda liikusid tankikolonn, inseneri- ja jalaväeüksused. Iisraeli merevägi blokeeris juurdepääsu Gazale mere kaudu.
•• Iisraeli õhurünnakud järgnesid peaminister Ehud Olmerti julgeolekukabineti otsusele alustada tegevust, millega makstaks palestiinlastele kätte Iisraeli lõunaosa linnadele tehtud raketirünnakute eest.
•• Hamas teatas 18. detsembril, et loobub juunis jõustunud kuuekuulisest relvarahust. Egiptuse vahendatud relvarahuga nõustus Hamas peatama Iisraeli tulistamise rakettidega ja Iisrael kohustus leevendama Gaza blokaadi.
Iisrael viis oma sõjaväelased ja asunikud Gazast minema 2005. aasta septembris.
•• 2006. aasta alguses tuli Gazas toimunud valimistel võimule Hamas. 2007. aastal tõrjus Hamas Gazast välja Palestiina omavalitsuse presidendi Mahmoud Abbasi rühmituse Fatah liikmed.
Zbigniew Brzezinski: Huntingtonil oli õigus
Zbigniew Brzezinski: Huntingtonil oli õigus
Intervjuus Nathan Gardelsile ütleb politoloog Zbigniew Brzezinski, et äsja lahkunud Samuel Huntingtonil oli õigus, kui ta rääkis tsivilisatsioonide kokkupõrkest.
•• Hiljuti suri Harvardi ülikooli politoloog Samuel Huntington, kelle tuntuim tees rääkis tsivilisatsioonide kokkupõrkest. Kas tal oli lõpuks õigus?
Tal oli pigem õigus. Ja kindlasti oli tal rohkem õigus kui tema kritiseerijatel. Ta osutas selgelt millelegi. Suhtusin alguses sellesse teesi teatud reservatsioonidega, ehkki ta oli üks mu lähemaid sõpru. Huntingtoni ana-lüüs lasi tsivilisatsioonide kokkupõrkel näida vältimatuna, kuid mina arvan, et see oli välditav. Kardan, et ajaloolased hakkavad arvama, et USA ja iseäranis Bush andsid väga olulise panuse selleks, et tõestada Huntingtoni idee õigsust.
•• USA presidendiks valitud Barack Obama valmistub sekkuma geopoliitilistesse tüliküsimustesse. Ta seisab silmitsi kahe suure kriisiga: Iisraeli ja Hamasi sõjaga ning pärast Mumbai terrorirünnakuid India ja Pakistani vahel kasvava pingega. Kuidas saab üldse jõuda Iisraeli ja palestiinlaste rahulepinguni, kui Gazas paikneb relvastatud, vaenulik, Iisraeli olemasolu vastu seisev Hamas?
Kokkulepet ei saavutata iial, kui laual pole kõikehõlmava lahenduse visandit, mis oleks atraktiivne iisraellaste ja palestiinlaste enamusele. Selline lahendus oleks selge vastand tagajärgedele, mille toob kaasa mõlema poole suutmatus kokkuleppega nõustuda: teisisõnu, vaibumatule vägivallaringile, mida me praegu jälle näeme Gazas.
Nüüdseks peaks olema küllalt ilmne, et kaks konfliktipoolt ei suuda mitte kunagi jõuda isekeskis kokkuleppele. Palestiinlased on lõhenenud ja see komplitseerib nende suutlikkust tõhusaid läbirääkimisi pidada. Iisraellastele on vastumeelne kompromisslahendusega edasi liikuda, sest osale on mugav status quo säilimine, teised kasutavad ummikseisu asunduste vaikseks laiendamiseks Jordani läänekaldal.
Seega, ainus tee edasiliikumiseks oleks see, kui rahvusvaheline kogukond Ameerika Ühendriikide juhtimisel paneks lauale lõpliku kokkuleppe raamistiku. Selline leping peaks rajanema neljal põhipunktil, mis on järgmised.
Esiteks: palestiinlastest põgenikel pole õigust tagasi pöörduda. Palestiinlastel on seda mõru pilli väga raske alla neelata, kuigi selle saab magusamaks teha, tunnustades rahvusvaheliselt nende kannatusi. Teiseks: Jeruusalemm peab olema kahe riigi, Iisraeli ja palestiinlaste riigi õiglaselt jagatud pealinn. Ilmselt on see mõru pill iisraellastele. Aga tegelikult ei peetaks mis tahes rahulepingut ilma selleta õiglaseks.
Kolmandaks: õiglane territoriaalne korraldus, mis põhineb 1967. aasta joontel mõne muudatusega, mis lubaks liita Iisraeliga mõned väga urbaniseerunud kogukonnad. Vastutasuks võiksid palestiinlased saada muid alasid, võib-olla Galileas ja Negevis.
Ja neljandaks: demilitariseeritud Palestiina riik, kusjuures piki Jordani jõe kallast paigutataks USA väed, kindlustades nõnda „strateegilise sügavuse” pakkumisega Iisraeli julgeolekut.
Sellist kokkulepet toetaks minu meelest iisraellaste ja palestiinlaste enamus. Ja see isoleeriks mõlema poole äärmuslased, nii asunikud kui ka Likudi paremtiiva Iisraelis ja samuti Hamasi.
•• Hamasi juht Khaled Meshaal on sageli öelnud, et kuigi Hamas ei aktsepteeri Iisraeli olemasolu, aktsepteerivad nad „kauakestvat vaherahu” – pikkusega kaksküm-mend aastat, ütles ta mulle ühes usutluses. Kas Hamas peab tunnistama Iisraeli olemasolu, et USA nendega üldse rääkima hakkaks, või pragmaatiliselt: kas vaherahuidee võib kuhugi välja viia?
Ma kahtlen selles, et vaherahust piisab. Lõppude lõpuks, kui saab olema rahumeelne lahendus, mis rajaneb territoriaalsel korraldusel, siis ma ei mõista, kuidas saab selline korraldus olla tingimuslik, mida see säärase vaherahu puhul oleks. Vaherahu mõiste muudab võimatuks mõned kõikehõlmava kokkuleppe elemendid. Vaherahu kui selline säilitaks ainult status quo, mis on kõlbmatu.
•• Bushi administratsiooni ajal on USA ja Iisraeli vahel olnud väga vähe avatust. Kui Obama asub araabia ja muslimi maailmas USA prestiiÏi taastamiseks „pehmet jõudu” rakendama, kas ta ei too siis ka mõningat päevavalgust USA ja Iisraeli suhetesse?
Seda oleks tulutu sellisel moel teha. See tekitaks Ameerika juudi kogukonnas ja Iisraelis eneses suure ebakindluse. Mida on vaja, on tõsine ja otsustav kaasatus rahuprotsessi. See iseenesest teeb USA konstruktiivseks vahendajaks passiivse osaleja asemel, milleks USA on Bushi aastatel muutunud.
•• India on teatanud, et tal on õigus rünnata enesekaitseks terroristide varjupaiku Pakistanis, kui Pakistan ise seda teha ei suuda või ei soovi. Bush on seda teinud, sedasama on lubanud teha Obama. Miks ei tohiks India samamoodi käituda?
Teoreetiliselt, väitleja seisukohast, on teie esitatud argument õige. Kuid iga terve mõistusega inimene peab küsima: mida on USA nende pelgupaikade ründamisega võitnud peale Pakistani avaliku arvamuse sütitamise? Oleme me purustanud islamistide võrgustiku? Miks peaks India suutma teha seda paremini?
India mis tahes rünnak Pakistani territooriumile, ehkki see võiks muidu olla moraalselt või rahvusvaheliselt õigustatud, kannab riski, et see võib viia ulatusliku sõjani kahe tuumariigi vahel. Mis tahes suur sõda nende kahe vahel – isegi kui Pakistan saab lüüa – võib vallandada Indias kohutava sisekeerise, sest India arvukad muslimid on üha enam solvunud ja rahutud. See ohustaks India riigi terviklikkust ennast. Nii et jah, Indial oleks õigus rünnata neid varjupaiku. Aga mis veel?
•• Teisisõnu, see poleks vale, kuid rumal?
Täpselt.
©2008 Global Viewpoint;
Tribune Media Services
Tõlkinud Janek Salme
Vägivald Gaza piirkonnas
•• Iisraeli õhujõud alustasid 27. detsembril raketirünnakuid Gazale. Rünnakute tagajärjel on nüüdseks hukkunud üle viiesaja ja vigastada saanud üle kahe tuhande palestiinlase. Purustatud on sadu hooneid. Iisrael alustas nädalavahetusel ulatuslikku sissetungi Gaza sektorisse, piirkonda liikusid tankikolonn, inseneri- ja jalaväeüksused. Iisraeli merevägi blokeeris juurdepääsu Gazale mere kaudu.
•• Iisraeli õhurünnakud järgnesid peaminister Ehud Olmerti julgeolekukabineti otsusele alustada tegevust, millega makstaks palestiinlastele kätte Iisraeli lõunaosa linnadele tehtud raketirünnakute eest.
•• Hamas teatas 18. detsembril, et loobub juunis jõustunud kuuekuulisest relvarahust. Egiptuse vahendatud relvarahuga nõustus Hamas peatama Iisraeli tulistamise rakettidega ja Iisrael kohustus leevendama Gaza blokaadi.
Iisrael viis oma sõjaväelased ja asunikud Gazast minema 2005. aasta septembris.
•• 2006. aasta alguses tuli Gazas toimunud valimistel võimule Hamas. 2007. aastal tõrjus Hamas Gazast välja Palestiina omavalitsuse presidendi Mahmoud Abbasi rühmituse Fatah liikmed.